29 oktober 2019
Terug

Veiligheidsverbeteringen Schiphol

Schiphol druk bezig met het verbeteren van de veiligheid

Schiphol zit niet stil en is ondertussen druk bezig om verbeteringen aan te brengen om op die manier reizigers meer veiligheid te kunnen bieden, maar ook reiziger tegemoet te komen. Ook hebben ze een visie voor 2030 uitgebracht.

Amerikaanse douaneposten op Schiphol

De VS mag Amerikaanse grenscontroleposten plaatsen op Nederlands grondgebied. Deze grenscontroles worden ook wel ‘preclearance’ genoemd. Hierdoor hoeven de reizigers die naar de VS reizen minder lang te wachten bij de grenscontrole in Amerika zelf, omdat ze door deze controle als lokale reizigers Amerika binnenkomen. Het zal dus allemaal wat sneller verlopen. Zelfs het overstappen op een binnenlandse vlucht zal hierdoor versnellen, omdat er geen uitgebreide bagagecheck meer uitgevoerd hoeft te worden.

Terwijl Amerika het verzoek indiende bij Nederland, deden ze dit ook in België, Dominicaanse Republiek, Engeland, Japan, Noorwegen, Spanje, Turkije en Zweden. Inmiddels hebben ze al een grenscontrolepost gevestigd in Abu Dhabi, Aruba, de Bahama’s, Bermuda, Canada en Ierland. Zweden heeft inmiddels ook akkoord gegeven.

Mogelijke gevolgen van extra controles

Voordat Nederland akkoord ging moest er eerst onderzocht worden wat de gevolgen zouden zijn van deze controles. Niet alleen voor de Nederlandse overheid, maar ook voor de luchthaven en de luchthavenmaatschappijen. Ard van der Steur, minister van Veiligheid en Justitie, zegt er het volgende over; „Een introductie van preclearance faciliteiten brengt aandachtspunten met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van geweigerde reizigers, gegevensuitwisseling en bewapening van grensbewakers uit de VS.”

Een nadeel zou kunnen zijn dat je hierdoor langer moet wachten op Schiphol. Nog een nadeel is dat het zou kunnen zijn dat de reiziger opdraait voor een gedeelte van de kosten die deze controles met zich meebrengen.

Gereduceerde wachtrijen

Informatiebalies Schiphol op de schop

Stel je hebt een vraag, dan kun je nu nog terecht bij een van de zeven informatiebalies op Schiphol. Echter, zal dit niet lang meer kunnen omdat hier verandering in gaat komen. Dit jaar zullen alle informatiebalies in de terminals worden gesloten. Uiteraard moet er dan wel een alternatief voor in de plaats komen gezien mensen toch ergens terecht moeten kunnen met hun vragen. Daar heeft Schiphol een oplossing voor bedacht namelijk; reizigers hebben de mogelijkheid om 24 uur per dag via WhatsApp, chat en telefoon contact op te nemen met een medewerker. Schiphol gaat dus digitaal.

Uit onderzoek is gebleken dat er minder reizigers aan de balie kwamen en juist meer zelf informatie opzochten via internet. Schiphol past zich dus aan haar reizigers aan en gaat met haar tijd mee.

16 selfservicepunten

In de terminals zullen ook zestien selfservicepunten worden neergezet. Hier kunnen reizigers zelf informatie opzoeken. Reizigers kunnen dan zelfs eventueel (video)chatten met de medewerkers. Wanneer u dan toch graag een medewerker in persoon zou willen spreken, dient u een medewerker in het voorbij gaan aan te spreken. Die mogelijkheid zal er altijd blijven. Er zullen altijd mensen zijn die niet zo goed overweg kunnen met digitale apparatuur.

Extra grensbewakers voor paspoortcontrole

Het is de bedoeling dat er zo’n 120 onbewapende burgers en reservisten opgeleid gaan worden, door de Koninklijke Marechaussee, tot grensbewaker. Deze zullen dan onder andere ingezet gaan worden voor het controleren van paspoorten op Nederlandse vliegvelden.

Gereduceerde wachtrijen

Hans Molenaar, verantwoordelijke voor de activiteiten van de marechaussee op Schiphol, heeft aangegeven dat door het inzetten van deze extra grensbewakers de wachtrijen drastisch gereduceerd gaat worden tijdens piekuren.

De opleiding waaraan de nieuwe medewerkers onderworpen gaan worden duurt zo’n vier weken. Tijdens deze opleiding krijgen ze tachtig uur aan zelfstudie en acht zogenaamde contactmomenten. Hierna volgt ook nog een stage van drie maanden. Dit project is een vervolg op een eerder experiment met een ongewapende reservist in 2017.

Akkoord gegeven door de politiek

Er is al een akkoord gegeven door de politiek dat er in totaal 417 extra volwaardige medewerkers toegevoegd gaan worden aan de Marechaussee. De 120 nieuwe onbewapende grensbewakers komen hier nog weer bovenop. In april zullen zij voor het eerst ingezet gaan worden op Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport voor een proefperiode.

Voorrang voor reizigers zonder handbagage op Schiphol

De luchthaven experimenteert al een tijdje met een zogeheten ‘no trolley’ doorgang. Hiermee hoopt Schiphol de lange wachtrijen in piekuren omlaag te brengen. Tijdens de paas- en meivakantie kampte de luchthaven met een extreme drukte en lange wachtrijen. Er wordt nu gezocht naar oplossingen om de lange wachtrijen te beperken.

Handbagage

Reizigers met kleine- of geen handbagage kunnen tijdens de piekuren ervoor kiezen om in de speciale wachtrijen te gaan staan. Deze wachtrijen zijn alleen voor mensen met een kleine rugzak of helemaal geen bagage. Mensen met een klein koffertje, geschikt als handbagage, mogen geen gebruik maken van deze doorgangen. Volgens Schiphol nemen steeds meer mensen zo veel mogelijk gratis handbagage mee, omdat luchtvaartmaatschappijen geld vragen voor koffers die in de ruimbagage moeten.

handbagage

Overlast nachtvluchten

Ondanks de nachtvluchten vanaf Schiphol binnen de geluidsnormen plaatsvinden, blijkt het in de praktijk toch heel anders te gaan. Mensen schrikken vaak wakker van de overvliegende vliegtuigen. En dus wil de overheid van dezer nachtvluchten af.

Kamermeerderheid

De Kamermeerderheid, samen met regeringspartijen ChristenUnie en D66, vinden dat de nachtvluchten geschrapt moeten worden. Jan Paternotte van D66 vindt dat Schiphol in vergelijking met andere Europese luchthavens totaal afwijkt wanneer het om nachtvluchten gaat. Volgens Paternotte gaat het voornamelijk om vakantie- en vrachtvluchten die tussen 23:00 uur en 06:00 uur vliegen.

Niet meteen stoppen

“Beperk nachtvluchten, kijk of je ermee kan stoppen. Dat is het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. En dat moet de minister volgen,” aldus GroenLinks. PvdA vindt dat er ook gekeken moet worden naar de vluchten die laat in de avond of vroeg in de ochtend vertrekken. Omwonenden van Schiphol ondervinden hier namelijk ook overlast van.

De coalitiepartijen hebben laten weten dat ze nog steeds achter de eerder aangenomen SP-motie staan over Lelystad Airport. De motie houdt in dat deze regionale luchthaven niet zelfstandig mag groeien en alleen de vluchten mag overnemen van Schiphol.

Visie Schiphol 2030

Schiphol is druk bezig met vernieuwingen. De provincie Noord-Holland en de gemeenten rond Schiphol hebben te kennen gegeven dat zij graag zouden willen dat Schiphol, de nationale luchthaven, een groot gedeelte van de nacht sluit. De Telegraaf schrijft dat de boven genoemde partijen willen dat Schiphol het aantal nachtvluchten flink zal moeten beperken

Tegemoetkoming bewoners

Door het invoeren van deze maatregel hopen de provincie en de gemeenten de bewoners tegemoet te komen en steun te winnen voor het uitbreiden van de hoeveelheid vluchten overdag na 2030. Er moeten namelijk afspraken worden gemaakt over de toekomst van Schiphol. De groeilimiet van Schiphol is vastgesteld op 500.000 vliegbewegingen tot 2020.

Een nieuw voorstel

Er ligt nu een voorstel om 10.000 van de jaarlijkse 32.000 nachtvluchten af te schaffen. Dit houdt in dat het vliegverkeer op Schiphol tussen 01:00 en 06:00 uur stil komt te liggen. Hiermee zou veel overlast voorkomen kunnen worden voor de omwonenden rond Schiphol. De klachten die binnenkomen gaan vooral om geluidsoverlast 's nachts.

nachtvlucht

Nieuw mobiel netwerk

Schiphol is tevens bezig met het creëren van een beter mobiel netwerk. In 2020 zal het nieuwe mobiele netwerk gereed zijn voor gebruik en er zullen ‘meer dan 30 antenne-installaties op de luchthaven voor uitstekende mobiele-dekking zorgen.’ Het nieuwe netwerk zal voorbereid zijn voor de nieuwe generatie mobiele netwerken zoals 5G.

‘Royal Schiphol Group en de drie mobiele operators, KPN, T-Mobile en Vodafone/Ziggo gaan samenwerken aan een nieuw en toekomstbestendig mobiel indoor netwerk op de luchthaven, zodat de mobiele gebruikerservaring van reizigers en medewerkers verder verbetert’, aldus Schiphol.

Het nieuwe netwerk zal de aankomende twee jaar in fases aangelegd worden op de luchthaven. Het mobiele bereik zal verbeterd worden in alle lounges, aankomst- en vertrekhallen, pieren, Schiphol Plaza, het stationsgebied, maar ook in alle denkbare niet publieke gebieden.

Digital airport

“Schiphol heeft de ambitie om een leading digital airport te zijn, daar hoort een goede mobiele gebruikerservaring bij voor de vele miljoenen reizigers en duizenden medewerkers. Daarom zijn wij verheugd dat wij samen met KPN, Vodafone, Ziggo en T-Mobile gaan werken aan een nog betere digitale reizigerservaring op de luchthaven” aldus Jabine van der Meijs, CFO van Royal Schiphol Group. De omgevingsraad Schiphol zal aan het einde van 2018 een besluit gaan nemen over de visie tot 2030.