27 november 2018
Terug

Visie Schiphol 2030

Schiphol is druk bezig met vernieuwingen. De provincie Noord-Holland en de gemeenten rond Schiphol hebben te kennen gegeven dat zij graag zouden willen dat Schiphol, de nationale luchthaven, een groot gedeelte van de nacht sluit. De Telegraaf schrijft dat de boven genoemde partijen willen dat Schiphol het aantal nachtvluchten flink zal moeten beperken.

Bewoners

Door het invoeren van deze maatregel hopen de provincie en de gemeenten de bewoners tegemoet te komen en steun te winnen voor het uitbreiden van de hoeveelheid vluchten overdag na 2030. Er moeten namelijk afspraken worden gemaakt over de toekomst van Schiphol. De groeilimiet van Schiphol is vastgesteld op 500.000 vliegbewegingen tot 2020.

Voorstel

Er ligt nu een voorstel om 10.000 van de jaarlijkse 32.000 nachtvluchten af te schaffen. Dit houdt in dat het vliegverkeer op Schiphol tussen 01:00 en 06:00 uur stil komt te liggen. Hiermee zou veel overlast voorkomen kunnen worden voor de omwonenden rond Schiphol. De klachten die binnenkomen gaan vooral om geluidsoverlast in de nacht.

Nieuw mobiel netwerk

Schiphol is tevens bezig met het creëren van een beter mobiel netwerk. In 2020 zal het nieuwe mobiele netwerk gereed zijn voor gebruik en er zullen ‘meer dan 30 antenne-installaties op de luchthaven voor uitstekende mobiele-dekking zorgen.’ Het nieuwe netwerk zal voorbereid zijn voor de nieuwe generatie mobiele netwerken zoals 5G.

‘Royal Schiphol Group en de drie mobiele operators, KPN, T-Mobile en Vodafone/Ziggo gaan samenwerken aan een nieuw en toekomstbestendig mobiel indoor netwerk op de luchthaven, zodat de mobiele gebruikerservaring van reizigers en medewerkers verder verbetert’, aldus Schiphol.

Het nieuwe netwerk zal de aankomende twee jaar in fases aangelegd worden op de luchthaven. Het mobiele bereik zal verbeterd worden in alle lounges, aankomst- en vertrekhallen, pieren, Schiphol Plaza, het stationsgebied, maar ook in alle denkbare niet publieke gebieden.

Digital airport

“Schiphol heeft de ambitie om een leading digital airport te zijn, daar hoort een goede mobiele gebruikerservaring bij voor de vele miljoenen reizigers en duizenden medewerkers. Daarom zijn wij verheugd dat wij samen met KPN, Vodafone, Ziggo en T-Mobile gaan werken aan een nog betere digitale reizigerservaring op de luchthaven” aldus Jabine van der Meijs, CFO van Royal Schiphol Group. De omgevingsraad Schiphol zal aan het einde van 2018 een besluit gaan nemen over de visie tot 2030.


Meer informatie over Schiphol kunt u vinden in ons artikel: ‘Alle informatiebalies op Schiphol op de schop