06 juli 2019
Terug

Nieuw probleem ontdekt bij Boeing 737 MAX door Amerikaans luchtvaartautoriteit

FAA, Amerikaanse luchtvaartautoriteit stuitte op een nieuw probleem bij een aantal vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX. Dit probleem hebben ze ook ontdekt bij een ander type uit de 737 serie. De 737 MAX staat sinds begin 2019 nog steeds over de hele wereld aan de grond. Dit besluit is genomen na de twee grote crashes waarbij 346 mensen om het leven kwamen.

737 MAX en een ouder type

Het type 737 MAX en het oude type kunnen onderdelen bevatten welke vervangen moeten worden door een fabricagefout. Aan de voorkant van de vleugels zitten beweegbare panelen die tijdens het landen en opstijgen een opwaartse druk kunnen geven. De FAA geeft aan dat tijdens het vliegen het uitvallen van deze panelen niet tot het verlies van het toestel zal leiden, maar er kan tijdens het vliegen wel schade ontstaan. 

Twintig toestellen

Boeing laat weten dat het dan waarschijnlijk zal gaan om twintig toestellen welke onderdelen bevatten met de fabricagefouten. 159 toestellen worden tevens onderzocht op deze fabricagefouten. Bij 21 toestellen van het type 737 NG zou het kunnen zijn dat zich dezelfde problemen voordoen en bij 112 toestellen moet dit nog vastgesteld worden.
De FAA heeft aangegeven dat ze Boeing verplicht zullen stellen om binnen tien dagen de onderdelen op te sporen en daarna te vervangen. Momenteel zijn ze druk bezig om voor een software-update te zorgen zodat de 737 MAX vliegtuigen weer de lucht in mogen.

Boeing

Boeing zal alles op alles moeten zetten om het publieke vertrouwen weer terug te winnen in de toestellen. Boeing heeft eerder aangegeven dat alle problemen in juli opgelost zouden moeten zijn en de 737 MAX weer de lucht in zou kunnen. Echter, wereldluchtvaartorganisatie denkt zelf dat het pas augustus gaat worden.
 
De luchtvaartmaatschappijen die de types 737 MAX in hun bezit hebben, hebben een hoge prijs moeten betalen door het aan de grond houden van de toestellen. Stel dat de MAX weer de lucht in mag, dan is het nog maar de vraag hoe passagiers hierop gaan reageren. Topman van Singapore Airlines, Jeffrey Goh, zegt er het volgende over; “Eerst moeten we aan de piloten laten zien wat er is verbeterd, dan is het zaak het publiek te overtuigen. Geen eenvoudige opgave.”

Reputatieschade

De MAX types zijn niet de enige toestellen welke reputatieschade hebben opgelopen. De Boeing 787 Dreamliner na problemen met de accu en de Douglas DC-10  na crashes hebben ook geleden onder de reputatieschade. Ondanks alle negatieve publiciteit bleven deze types toch populair bij de luchtvaartmaatschappijen.
 
De gemiddelde reiziger zal zich niet verdiepen in welk type ze reizen, maar er wordt wel gewerkt aan een plan de campagne om twijfels onder de reizigers weg te nemen.

Bestelling geannuleerd 

Azerbaijan Airlines heeft aangegeven dat ze in onderhandeling zijn met Boeing. Zij hebben namelijk tien Boeing 737 MAX toestellen besteld, maar zijn er niet helemaal over uit of ze deze bestelling wel door willen laten gaan. Wellicht dat ze de bestelling uitstellen tot 2024.

Positief

Gelukkig staat Boeing wel iets positiefs te wachten. China heeft namelijk te kennen gegeven dat zij tot wel 100 toestellen van het type 777X en 787 Dreamliner willen bestellen bij Boeing. Volgens de catalogus van Boeing moet China zo’n 300 miljoen dollar betalen voor een enkele 787-9 Dreamliner. Het type 77-9, het duurste toestel met een prijskaartje van 442 miljoen dollar, maakt volgend jaar zijn debuut. Bij grotere bestellingen ontvangen luchtvaartmaatschappijen in de meeste gevallen een flinke korting.

Deze bestelling is voor Boeing zeer welkom na alle problemen met de 737 MAX toestellen. Volgens ingewijden is er nog geen deal gesloten, maar dat er plannen zijn wordt al wel beaamd. 

Meer informatie over de Boeing 737 MAX leest u hier: 'Amerikaanse luchtvaartautoriteit kan niet zeggen wanneer de 737 MAX weer de lucht in mag'