18 juni 2019
Terug

Niet bekend wanneer Boeing 737 weer de lucht in mag

Op 22 mei heeft het hoofd van FAA (Amerikaanse luchtvaartautoriteit) aangegeven dat het nog niet bekend is wanneer de Boeing 737 MAX weer mag gaan vliegen. Deze type toestellen van Boeing worden sinds half maart over de hele wereld aan de grond gehouden.

Software-update

Directeur van FAA, Dan Elwell, zei dat zijn organisatie nog altijd niet de officiële software-update ontvangen heeft. Er volgt nog wel een bespreking met de luchtvaartautoriteiten uit dertig landen waaronder Canada, de EU en China.

Boeing

Boeing zegt op zijn beurt weer dat de software-update voor de 737 MAX sinds half mei gereed is. Deze nieuwe update heeft er inmiddels al 360 vlieguren opzitten tijdens 207 vluchten. Deze update zal nog moeten worden geaccordeerd door de FAA voordat de 737 MAX weer mag vliegen.

Twee ongevallen

De 737 MAX staat aan de grond vanwege twee ongevallen, in Ethiopië en Indonesië, waarbij in totaal 346 mensen om het leven kwamen. Deze ongevallen zijn het gevolg van een fout in de software welke de neus van het vliegtuig naar beneden drukte.

Indonesië

Indonesië heeft te kennen gegeven dat zij de 737 MAX aan de grond houden tot volgend jaar. Hier vond de eerste van de twee crashes plaats. Zij willen hun eigen afwegingen maken en nemen dan ook geen genoegen met de maatregelen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Onderzoek SEC

De SEC (Securities and Exchange Commission) is een Amerikaanse overheidsinstelling welke markten reguleert en beleggers beschermd. Zij hebben onderzocht of Boeing de aandeelhouders wel op de juiste manier op de hoogte heeft gebracht over de problemen met het type 737 MAX.

SEC kijkt met name of investeerders volgende op de hoogte zijn over de technische staat waarin de toestellen van het type 737 MAX verkeren. Ook zullen zij de boekhouding controleren, en of de financiële gevolgen van de crashes, en de nasleep hiervan, ook op de juiste manier zijn weergegeven. Het onderzoek is nog maar net gestart, en het wil nog niet zeggen dat het onderzoek zal leiden tot een aanklacht, maar dit is helaas wel weer een van de vele tegenvallers voor Boeing. Het type 737 MAX is een enorm belangrijk toestel voor Boeing.

Voor meer informatie over de gevolgen van de Boeing kwestie, lees dan ook dit artikel: 'Dagelijks 115 vluchten geschrapt door American Airlines'