19 mei 2017
Terug

Nederlands paspoort aanvragen vanuit het buitenland

U bent verhuisd naar het buitenland, maar u bezit nog wel steeds uw Nederlandse nationaliteit en wilt uw Nederlandse paspoort laten verlengen? In dit artikel leggen wij stap voor stap uit hoe u dit het beste kunt doen. 

Nederlandse ambassade

Een Nederlands paspoort, identiteitskaart of nooddocument aanvragen of verlengen in het buitenland kan in de meeste gevallen gewoon bij een Nederlandse ambassade. Om dit te kunnen doen dient u eerst een afspraak te maken. Uiteraard verschillen openingstijden per ambassade. Alle informatie over de ambassade in het land waar u woont kunt u vinden op de website van de Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland. Wilt u een Nederlandse identiteitskaart aanvragen, dan kan dit alleen in de landen waar deze geldig is.

Hoe gaat dit in zijn werk?

1. Wanneer u een reisdocument wilt aanvragen, moet u zoals eerder genoemd een afspraak maken bij de ambassade. Hier dient u dan ook persoonlijk naartoe te gaan. Dit geldt ook voor kinderen. Alleen dan kan de identiteit worden vastgesteld.

2. U moet een ingevuld en ondertekent paspoortaanvraagformulier meenemen naar uw afspraak samen met een recente pasfoto. Het aanvraagformulier kunt u downloaden op de website van het rijksoverheid of van de ambassade.

3. Het is van belang dat u kunt bewijzen een Nederlander te zijn. Ook is het van belang dat u op tijd een paspoort aanvraagt en deze niet laat verlopen, omdat de kans bestaat dat u uw Nederlanderschap verliest.

4. Om een Nederlands paspoort aan te kunnen vragen moet u alle reisdocumenten die u bezit (zowel Nederlands als buitenlands) meenemen. Op de website van de desbetreffende ambassade staat precies om welke documenten dit gaat.

Nederlandse grensgemeenten

De tarieven van reisdocumenten liggen in het buitenland een stuk hoger. Er is ook een mogelijkheid om een reisdocument aan te vragen in een van de grensgemeenten in Nederland. Hier liggen de kosten iets lager doordat de schaalvoordelen van deze gemeenten veel meer reisdocumenten uitgeven dan de posten in het buitenland.

Burgerservicenummer

Wanneer u in het bezit bent van een Burgerservicenummer, komt deze ook in uw paspoort te staan. U hoeft hiervoor niets mee te nemen. De ambassade kan zelf achterhalen of u een BSN heeft door te informeren bij het Register niet-ingezetenen. Echter, een BSN is niet verplicht, dus wanneer u deze niet heeft hoeft u dit ook niet aan te vragen en ontvangt u gewoon een paspoort zonder BSN. Mensen die Nederland na 1994 hebben verlaten zijn vaak wel in het bezit van een BSN. Heeft u nog een oud sofinummer of komt uw BSN niet voor in het Register niet-ingezetenen, dan komt de BSN niet in uw paspoort te staan.

Het afhalen van uw reisdocument

Veel mensen denken dat wanneer ze een Nederlands paspoort aanvragen in het buitenland, dat het land van afgifte dan niet Nederland is, maar het land waar u uw paspoort heeft aangevraagd. Dit is echter niet het geval. Waar u ook een Nederlands paspoort aanvraagt, het zal altijd afgegeven worden door Nederland. (Het paspoort wordt afgegeven door Nederland in een ander land.) Dat is dan ook meteen de reden waarom het wat langer duurt voordat u uw paspoort ontvangt. Houd rekening met aantal weken verwerkingstijd en vraag uw paspoort tijdig aan. Zodra uw document klaar ligt bij de Nederlandse ambassade krijgt u hier een notificatie van. Zij laten u weten wanneer u het document kunt komen halen. Ook dit moet weer persoonlijk door de aanvrager zelf gedaan worden. Wanneer de reisafstand te groot is of er is sprake van beperkte mobiliteit, dan is er eventueel ook een mogelijkheid dat de ambassade uw document toestuurt. Dit is op eigen risico en u dient zelf de kosten te betalen.

Zie ook Nederlands paspoort aanvragen in België

Amerikaanse vlag
ESTA
Aanvragen