14 mei 2019
Terug

Nachtvluchten Schiphol geven overlast, Kamermeerderheid wil hier vanaf

Ondanks de nachtvluchten vanaf Schiphol binnen de geluidsnormen plaats vinden, blijkt het in de praktijk toch heel anders te gaan. Mensen schrikken vaak wakker van de overvliegende vliegtuigen. En dus wil de overheid van dezer nachtvluchten af.

Kamermeerderheid 

De Kamermeerderheid, samen met regeringspartijen ChristenUnie en D66 vinden dat de nachtvluchten geschrapt moeten worden. Jan Paternotte van D66 vindt dat Schiphol in vergelijking met andere Europese luchthavens totaal afwijkt wanneer het om nachtvluchten gaat. Volgens Paternotte gaat het voornamelijk om vakantie- en vrachtvluchten welke tussen 23:00 uur en 06:00 uur vliegen.

2012

De afspraak die in 2012 gemaakt werd was dat er maximaal 29.000 nachtvluchten mogen zijn op Schiphol. Volgens Paternotte zijn deze vluchten in de meeste gevallen niet essentieel voor Schiphol als internationaal knooppunt. “Schiphol was nooit bedoeld als luchthaven voor prijsvechters,” zegt hij. D66 vindt dat er regen genoeg is om vanaf 2021 de nachtvluchten te reduceren tot een realistisch niveau.  

Meerdere partijen

Eppo Bruins van de ChristenUnie zegt er het volgende over: “Minder nachtvluchten hier zou een verstandig doel zijn.” Ook SP is voor geleidelijk aan vermindering van de nachtvluchten; “We moeten af van de hinder. Maar er moet wel gelet worden op het verlies van werkgelegenheid bij het schrappen van nachtvluchten, vooral bij vrachtvervoer.” Partij voor de Dieren en GroenLinks willen al veel langer af van de nachtvluchten vanwege de vervuiling van het milieu. Volgens de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur kan het verstoren van de slaap door de nachtvluchten nogal negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid.

“Gezondheid wordt op dit moment in de beoordeling van luchtvaart nog maar beperkt meegenomen. Hinder in de nacht zou daarom zoveel als redelijkerwijs mogelijk moeten worden teruggebracht,” aldus de Raad. Na een stop van de groei van nachtvluchten zou het verbieden van de nachtvluchten een volgende stap kunnen zijn. 

Niet meteen stoppen

“Beperk nachtvluchten, kijk of je ermee kan stoppen. Dat is het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. En dat moet de minister volgen,” aldus GroenLinks. PvdA vindt dat er ook gekeken moet worden naar de vluchten die laat in de avond of vroeg in de ochtend vertrekken. Omwonenden van Schiphol ondervinden hier namelijk ook overlast van. 
De coalitiepartijen hebben laten weten dat ze nog steeds achter de eerder aangenomen SP-motie staan over Lelystad Airport. De motie houdt in dat deze regionale luchthaven niet zelfstandig mag groeien en alleen de vluchten mag overnemen van Schiphol.

Later dit jaar komt Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat met een brede luchtvaartnota en de specifieke plannen voor Schiphol. In deze nota komt zij terug op de nachtvluchten. Maar ook het behoud van werkgelegenheid, veiligheid en het beperking van geluidsoverlast neemt ze er in mee. 

Wilt u weten wat de visie is van Schiphol van 2013? Lees dan hier het artikel: 'Visie Schiphol 2030'