05 december 2017
Terug

Cabinepersoneel KLM wil staken op 8 januari

De FNV Luchtvaart vakbond heeft laten weten dat een deel van het cabinepersoneel van KLM op maandag 8 januari 24 uur lang te gaan staken. Als reactie hierop heeft Aart Slagt, de directeur personeelszaken, laten weten dit te willen voorkomen door naar de rechter te stappen. 

Consequenties

Je kunt niet 24 uur lang gaan staken zonder dat hier consequenties aan zitten. De bond heeft aangegeven dat er op de dag van de staking veel minder tot geen KLM-vluchten zullen vetrekken vanaf Schiphol. Wat dus inhoud dat er vluchten geschrapt zullen gaan worden, en dit kost geld. Ze lopen zo een hoop omzet mis.

De reden van staken

De reden waarom het cabinepersoneel wil gaan staken is dat het FNV het niet eens is met een besluit welke KLM een jaar geleden heeft genomen. KLM heeft namelijk destijds besloten om op een gedeelte van alle lange vluchten een steward of stewardess minder in te zetten. Dit besluit wordt ook wel de -1CA-maatregel genoemd. Nog nooit eerder heeft het cabinepersoneel van KLM een dag lang gestaakt. FNV heeft wel aangegeven dat deze staking niet nodig zal zijn als KLM de -1CA-maatregel afschaft. 

Op tijd

De staking is expres op tijd aangekondigd zodat KLM ruim de tijd heeft om eventuele maatregelen te treffen wat betreft de veiligheid maar ook zodat ze passagiers en andere luchtvaartmaatschappijen kunnen inlichten. Maar niet alleen hierom hebben ze de staking op tijd aangekondigd. Eigenlijk hopen ze dat dit ze genoeg tijd geeft om er samen uit te komen zodat de staking er niet hoeft te komen volgens FNV-onderhandelaar Birte Nelen.''Maar dan moet wel eerst de volledige cabinebezetting terug.''

Weinig kans

KLM heeft te kennen gegeven deze aangekondigde staking buitenproportioneel te vinden. Ook vindt de luchtvaartmaatschappij het helemaal niet nodig dat de bond het zo op de spits drijft. ''Wij zullen zeker kijken naar de juridische mogelijkheden'', aldus Slagt. ''Dit is schadelijk voor KLM, voor de passagiers en ook voor het personeel.'' Echter, KLM is niet van plan om zonder slag of stoot op de eisen van de bond in te gaan. 

Onderhandelingen nieuwe CAO

KLM was al bezig met het aanpassen van het huidige CAO voor het personeel. Ze willen namelijk andere bezuinigingsmaatregelen treffen zodat ze alsnog de -1CA-maatregel kunnen afschaffen. Helaas hebben ze hier nog geen oplossing voor kunnen vinden. KLM heeft het FNV een bod gedaan, echter deze hebben ze afgewezen. KLM heeft aangegeven, nadat de bond het bod heeft afgewezen, nog steeds open te staan voor suggesties van alle bonden om samen tot een aangepast CAO te komen.

Verhoogde werkdruk

De bond heeft aangegeven dat het cabinepersoneel "al meer dan een jaar de wereld over gestuurd wordt in een onwerkbare situatie".  Standaard met een steward of stewardess minder vliegen op lange vluchten verhoogd behoorlijk de werkdruk volgens de FNV. Niet alleen de cabineleden lijden hier onder, maar ook de passagiers. 
  

Ook noemt het FNV de concurrentiestrijd onder verschillende bedrijven op Schiphol. "Door de druk op de ticketprijzen bij de luchtvaartmaatschappijen en de oneerlijke concurrentie in de internationale luchtvaart, wordt de ene na de andere bezuiniging doorgevoerd. De -1CA-maatregel van KLM is het zoveelste voorbeeld dat op Schiphol de werkdruk toeneemt, botte bezuinigingen worden doorgevoerd en arbeidsomstandigheden worden verslechterd." 

De FNV bond geeft steun aan ongeveer een kwart van alle 9.500 stewards en stewardessen. VNC, het grootste cabinevakbond, wil KLM en het huidige overleg eerst nog een kans geven en staat nog niet achter de aankondiging van de staking. 

Meer KLM nieuws: Reizigers die naar de VS reizen mogen eerder boarden van KLM

Cabinepersoneel KLM wil staken op 8 januari