28 januari 2017
Terug

Britten moeten waarschijnlijk ook een reistoestemming aanvragen om naar Europa te kunnen reizen

De Britse burgers zullen binnenkort hoogstwaarschijnlijk ook een reistoestemming online aan moeten vragen wanneer ze naar Europa willen reizen. Dit komt doordat het Verenigd Koningrijk de EU heeft verlaten. Er zijn inmiddels al plannen om een systeem te maken hiervoor die lijkt op de Visa Waiver van Amerika.

ETIAS

De Europese Commissie zal later dit jaar het autorisatiesysteem ‘Etias’ (EU travel information and authorization system)introduceren om op deze manier meer veiligheid te bieden in het hele contitent, na de recente terroristische aanslagen in Frankrijk en Engeland. De EU geeft aan dat deze regeling zal gelden voor alle bezoekers die vallen onder het ‘paspoort-vrije 26 naties Schengenzone’ (Waarvan Groot-Brittannië geen lid is) uit landen die geen visum aan hoeven te vragen.

ESTA

Zowel Frankrijk als Duitsland zijn het ermee eens dat er een autorisatiesysteem moet komen, welke gebaseerd is op de ESTA van Amerika, voor de bezoekers uit landen die geen visum aan hoeven te vragen. Zij dienen dan een online aanvraag te doen om te mogen reizen. Het liefst 72 uur voorafgaand aan de reis tegen een prijs van $14 (£10). Nu is het nog zo dat, als burgers zijnde van de EU maar geen lid van Schengen, de burgers van het Verenigd Koninkrijk een geldig paspoort moet kunnen tonen maar hierna vrij kunnen reizen. Maar na de Brexit moeten de Britse burgers een Etias aanvragen en hiervoor betalen om naar Europa te kunnen reizen.

Brexit gesprekken

“In theorie zouden de Britse burgers, als onderdaan van een derde land, zeker moeten worden onderworpen aan de verplichtingen van een autorisatiesysteem” aldus Camino Mortera-Martinez (onderzoeker gespecialiseerd in justitie en binnenlandse zaken van het ‘Centre for European Reform’). “Dit zal een deel uitmaken van de Brexit gesprekken. Het zal allemaal moeten worden besproken.”

Steve Peers

Steve Peers, een professor van EU recht aan de universiteit van Essex, zei dat hij het wel aan zag komen dat Britse vakantiegangers een aanvraag zouden moeten doen voor een autorisatiesysteem zoals visa waiver voordat ze bijvoorbeeld naar Spanje of Frankrijk reizen. “Het zal een heleboel mensen gaan irriteren” aldus Steve Peers. “We kunnen vragen om het visum vrij reizen, maar zoiets moet dan wel wederzijds zijn, dus zul je Nigel Farage en de anderen moeten vragen wat zij accepteren. Wij hebben geen idee wat de regels zullen zijn.”

Peers zei dat de enige manier waarop de Britse burgers geen gebruik hoeven te maken van een soort ESTA systeem in de toekomst, en in de plaats daarvan bijvoorbeeld gebruik willen maken van het snel in kunnen checken op EU vliegvelden, is wanneer de overheid onderhandeld over een deal welke vergelijkbaar is met die van Noorwegen of Zwitserland om Brussel tevreden te stellen over visum vrij reizen. De Britse inwoners hebben meer dan 30 miljoen vakantiereizen naar landen in de EU gemaakt afgelopen jaar volgens ‘Office for National Statistics’. Met Frankrijk en Spanje als meest populaire bestemmingen.

Aanslagen

Het EU plan maakt deel uit van een aantal metingen welke gepland zijn in de nasleep van de aanslagen van Parijs in januari en november vorig jaar en de bombardementen in het Brusselse vliegveld van maart dit jaar. Hierdoor werden ernstige tekortkomingen duidelijk in de interne en externe systemen van de grensbeveiliging.

Europese ESTA

Het plan voor de Europese versie van de ESTA werd voor het eerst genoemd in 2011. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Bernard Cazeneuve, zei vorige maand na de gesprekken met zijn Duitse tegenhanger, Thomas de Maiziere, dat de twee landen ook een Europese ESTA wilden zoals de VS, Canada en Australië.

In het Amerikaanse systeem, welke geïntroduceerd is in 2009, beoordelen en beslissen de immigratie autoriteiten of een aanvrager in aanmerking komt om het land te mogen betreden onder het Visa Waiver Program voordat ze bij de grens arriveren.

Zie ook EU wil een eigen ESTA

Britse overheid

Volgens de specialist van de nieuwssite Euractiv werd de Britse overheid niet betrokken bij de Etias. Dit is de verantwoordelijkheid van Dimitris Avrampolous, de commissaris van Binnenlandse Zaken en Migratie van de EU, en niet die van de toekomstige commissaris van de EU; Julian King. Hij zal straks het beveiligingsportfolio overnemen.

Schengenzone

De Schengenzone omvat alle 27 andere EU lidstaten met uitzondering van Ierland die net als Groot-Brittannië er voor heeft gekozen om er uit te stappen. Bulgarije, Kroatië, Cyprus en Roemenië wachten om zich aan te mogen sluiten in deze zone. IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland hebben een Schengen associatieovereenkomst ondertekend.

De Britse regering heeft geen duidelijke indicatie gegeven over de vorm van het formulier, maar lijkt er naar te streven om een op maat gemaakte afspraak te maken zodat deze de controle zal geven over de EU immigratie, in plaats van een deal gebaseerd op die van Noorwegen of Zwitserland. Waarschijnlijk zal dit ten koste gaan van de interne markt lidmaatschap.

Onderhandelingen

De onderhandelingen met de EU zullen waarschijnlijk lang en hard zijn met Europese leiders die herhaaldelijk benadrukken dat bevoorrechte toegang tot de interne markt van de EU niet zal worden aangeboden, tenzij Groot-Brittannië het fundamentele principe van vrij reizen accepteert. 
Groot-Brittannië heeft tot nu toe geweigerd om verblijf en andere rechten van de burgers van de EU die al in Groot-Brittannië zijn te garanderen, tenzij ze zekerheid van de EU ontvangen over de status van de Britse burgers op het continent.

Mortera-Martinez zei: “Het kan even duren voordat de Etias er is.” Hij benadrukte dat de toekomstige deal met Groot-Brittannië en de EU vrijwel zeker een vorm van vrij reizen zal bevatten, in tegenstelling tot het wonen en werken op het continent. Maar het vrij reizen zal zeker een van de vele onderhandelingen zijn.“Groot-Brittannië is een buurland en een veilig land, dit zou heel slecht zijn voor het zakendoen en er zal altijd een mogelijkheid zijn tot revanche” aldus Mortera-Martinez. “Maar deze vraag zal moeten worden aangepakt. Deze twee landen zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken maar na de Brexit zal Groot-Brittannië een derde land zijn net als Turkije.

Extra controles

De aanslagen in Parijs en Brussel hebben duidelijk gemaakt hoe makkelijk mensen binnenkomen in de Schengenzone, zelfs wanneer ze bekend staan bij de politie, als ze eenmaal de buitengrens hebben overgestoken. Frankrijk en een aantal andere landen is gevraagd om tijdelijk opnieuw extra controles aan de binnengrenzen te houden.

Onder een groot aantal nieuwe veiligheidsmaatregelen heeft de EU al een passagiersnamen lijst aangenomen, zodat de vliegvaartmaatschappijen gegevens van hun passagiers af moeten geven aan EU landen. Ook werken ze aan een geavanceerd toegang en uitgang systeem  gericht op het registeren  van alle derde landen inwoners in de Schengenzone.