29 oktober 2019
Terug

Amerikaanse luchtvaartautoriteit over boeing 737

Dagelijks 115 vluchten geschrapt door American Airlines

American Airlines, een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, lijkt meer last te hebben van de gevolgen van de Boeing kwestie dan werd verwacht. De Boeing 737 MAX mag om veiligheidsredenen niet vliegen. Dat is dan ook de reden waarom American Airlines tot aan 19 augustus dagelijks 115 vluchten moet cancelen. De airline heeft 24 Boeings 737 MAX in het bezit welke aan de grond blijven.

Deadline niet gehaald

Naar verwachting zouden deze problemen in augustus opgelost zijn denkt American Airlines. Helaas zijn hebben ze deze deadline niet gehaald. En dat terwijl ze hadden gehoopt dat het begin juni al opgelost zou zijn.

Twee vliegtuigcrashes met de Boeing 737 Max

Het type 737 MAX is binnen een aantal maanden twee keer gecrasht. De eerste crash was in oktober 2018 in Indonesië en de tweede gebeurde in maart in Ethiopië. In totaal heeft dit het leven gekost van 346 mensen. Bij beide crashes lag dit aan een niet naar behoren werkende sensor doordat deze verkeerde informatie binnen kreeg. Dit zorgde ervoor dat een veiligheidssysteem de neus van het vliegtuig naar beneden drukte.

Prognoses bijstellen

De 115 vluchten die per dag gecanceld worden komt neer op ongeveer 1,5% van de totale vluchten van American Airlines volgt directeur Doug Parker. “Door de vluchten met de MAX-toestellen te annuleren in de zomer kunnen we een betrouwbaarder vluchtplan opstellen voor het vakantieseizoen,” aldus Parker.

Dit houdt in dat hij zijn prognoses voor 2019 naar beneden moet aanpassen. Helaas moesten zijn verwachtingen eerder al naar beneden. De Amerikaanse shutdown heeft ook voor extra kosten gezorgd bij American Airlines. Niet alleen de Boeing kwestie heeft er ingehakt bij de luchthavenmaatschappij.

Volledige restitutie

De airline heeft aangegeven alle passagiers bij te staan met het aanpassen van hun reisplannen. De gedupeerden krijgen het volledige aankoopbedrag terug wanneer zij hun reis niet om willen boeken.

Wereldwijd 400 Boeing 737 MAX aan de grond gehouden

Boeing 737 op de grond

In totaal worden er wereldwijd zo’n 400 Boeing 737 MAX aan de grond gehouden na de crash van vlucht 302 van Ethiopian Airlines. Voornamelijk Chinese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben veel van dit type in hun vloot. Binnen Europa valt de overlast mee gezien ze daar meer met de Airbus A320neo vliegen.

Update: Eind 2019, nog steeds aan de grond

Boeing hoopt dat de 737 MAX in het lopende vierde kwartaal weer de lucht in mag. Tot op heden is dat dus niet gebeurd en blijven deze types aan de grond totdat alle problemen zijn opgelost. Als Boeing toestemming krijgt van de luchtvaartautoriteiten dat de 737 MAX weer de lucht in mag, verwachten ze dat de productie van het type in 2020 stapsgewijs verhoogt zal worden van 42 naar 57 per maand.

Afgelopen maanden is de winst gehalveerd naar 1,2 miljard dollar in vergelijking met vorig jaar. De omzet is gedaald met 20% naar 19,9 miljard dollar. Dit is gebleken uit de cijfers van het derde kwartaal.

Update: voorjaar 2019, niet bekend wanneer 737 MAX weer de lucht in mag

Op 22 mei 2019 heeft het hoofd van FAA (Amerikaanse luchtvaartautoriteit) aangegeven dat het nog niet bekend is wanneer de Boeing 737 MAX weer mag gaan vliegen. Deze type toestellen van Boeing worden sinds half maart over de hele wereld aan de grond gehouden.

Software-update

Boeing 737 software update

Directeur van FAA, Dan Elwell, zei dat zijn organisatie nog altijd niet de officiële software-update ontvangen heeft. Er volgt nog wel een bespreking met de luchtvaartautoriteiten uit dertig landen waaronder Canada, de EU en China.

Boeing over software-update

Boeing zegt op zijn beurt weer dat de software-update voor de 737 MAX sinds half mei gereed is. Deze nieuwe update heeft er inmiddels al 360 vlieguren opzitten tijdens 207 vluchten. Deze update zal nog moeten worden geaccordeerd door de FAA voordat de 737 MAX weer mag vliegen.

Boeing 737 blijft ook in Indonesië aan de grond

Indonesië heeft te kennen gegeven dat zij de 737 MAX aan de grond houden tot 2020. Hier vond de eerste van de twee crashes plaats. Zij willen hun eigen afwegingen maken en nemen dan ook geen genoegen met de maatregelen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer.

Onderzoek SEC

De SEC (Securities and Exchange Commission) is een Amerikaanse overheidsinstelling welke markten reguleert en beleggers beschermd. Zij hebben onderzocht of Boeing de aandeelhouders wel op de juiste manier op de hoogte heeft gebracht over de problemen met het type 737 MAX.

SEC kijkt met name of investeerders voldoende op de hoogte zijn over de technische staat waarin de toestellen van het type 737 MAX verkeren. Ook zullen zij de boekhouding controleren, en of de financiële gevolgen van de crashes, en de nasleep hiervan, ook op de juiste manier zijn weergegeven. Het onderzoek is nog maar net gestart, en het wil nog niet zeggen dat het onderzoek zal leiden tot een aanklacht, maar dit is helaas wel weer een van de vele tegenvallers voor Boeing. Het type 737 MAX is een enorm belangrijk toestel voor Boeing.

Nieuw probleem ontdekt bij Boeing 737 MAX

FAA, Amerikaanse luchtvaartautoriteit stuitte op een nieuw probleem bij een aantal vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX. Dit probleem hebben ze ook ontdekt bij een ander type uit de 737 serie.

737 MAX en een ouder type

Boeing 737 Max

Het type 737 MAX en het oude type kunnen onderdelen bevatten welke vervangen moeten worden door een fabricagefout. Aan de voorkant van de vleugels zitten beweegbare panelen die tijdens het landen en opstijgen een opwaartse druk kunnen geven. De FAA geeft aan dat tijdens het vliegen het uitvallen van deze panelen niet tot het verlies van het toestel zal leiden, maar er kan tijdens het vliegen wel schade ontstaan.

Twintig toestellen

Boeing laat weten dat het dan waarschijnlijk zal gaan om twintig toestellen welke onderdelen bevatten met de fabricagefouten. 159 toestellen worden tevens onderzocht op deze fabricagefouten. Bij 21 toestellen van het type 737 NG zou het kunnen zijn dat zich dezelfde problemen voordoen en bij 112 toestellen moet dit nog vastgesteld worden.

De FAA heeft aangegeven dat ze Boeing verplicht zullen stellen om binnen tien dagen de onderdelen op te sporen en daarna te vervangen. Momenteel zijn ze druk bezig om voor een software-update te zorgen zodat de 737 MAX vliegtuigen weer de lucht in mogen.

Vertrouwen terugwinnen

Boeing zal alles op alles moeten zetten om het publieke vertrouwen weer terug te winnen in de toestellen. Boeing heeft eerder aangegeven dat alle problemen in juli opgelost zouden moeten zijn en de 737 MAX weer de lucht in zou kunnen. Echter, deze problemen zijn nog steeds niet opgelost.

De luchtvaartmaatschappijen die de types 737 MAX in hun bezit hebben, hebben een hoge prijs moeten betalen door het aan de grond houden van de toestellen. Stel dat de MAX weer de lucht in mag, dan is het nog maar de vraag hoe passagiers hierop gaan reageren. Topman van Singapore Airlines, Jeffrey Goh, zegt er het volgende over; “Eerst moeten we aan de piloten laten zien wat er is verbeterd, dan is het zaak het publiek te overtuigen. Geen eenvoudige opgave.”

Reputatieschade Boeing

De MAX types zijn niet de enige toestellen die reputatieschade hebben opgelopen. De Boeing 787 Dreamliner, na problemen met de accu, en de Douglas DC-10, na crashes, hebben ook geleden onder de reputatieschade. Ondanks alle negatieve publiciteit bleven deze types toch populair bij de luchtvaartmaatschappijen.

De gemiddelde reiziger zal zich niet verdiepen in welk type ze reizen, maar er wordt wel gewerkt aan een plan de campagne om twijfels onder de reizigers weg te nemen.

Bestelling geannuleerd door Azerbaijan Airlines

Azerbaijan Airlines heeft aangegeven dat ze in onderhandeling zijn met Boeing. Zij hebben namelijk tien Boeing 737 MAX toestellen besteld, maar zijn er niet helemaal over uit of ze deze bestelling wel door willen laten gaan. Wellicht dat ze de bestelling uitstellen tot 2024.

Toch ook nog positief nieuws voor Boeing

Boeing 737

Gelukkig staat Boeing wel iets positiefs te wachten. China heeft namelijk te kennen gegeven dat zij tot wel 100 toestellen van het type 777X en 787 Dreamliner willen bestellen bij Boeing. Volgens de catalogus van Boeing moet China zo’n 300 miljoen dollar betalen voor een enkele 787-9 Dreamliner. Het type 77-9, het duurste toestel met een prijskaartje van 442 miljoen dollar, maakt volgend jaar zijn debuut. Bij grotere bestellingen ontvangen luchtvaartmaatschappijen in de meeste gevallen een flinke korting.

Deze bestelling is voor Boeing zeer welkom na alle problemen met de 737 MAX toestellen. Volgens ingewijden is er nog geen deal gesloten, maar dat er plannen zijn wordt al wel beaamd.

Binnenkort per vliegtuig naar de Verenigde Staten? Vergeet je ESTA niet aan te vragen >>