04 juni 2019
Terug

Alleen Nederland heeft straks met de vliegtaks te maken volgens EasyJet

Eerder al heeft Ryanair zich negatief uitgelaten over de vliegtaks welke Nederland in 2021 wil door gaan voeren, nu volgt ook EasyJet. Directeur van de Benelux tak van EasyJet, William Vet, geeft aan dat deze belasting vooral de Nederlandse reizigers raakt.

De regering van Nederland heeft eind 2018 het besluit genomen om vanaf 2021 op elke vlucht een belasting te heffen van €7,- voor elke bestemming.

Ryanair is niet blij

Ryanair, Ierse luchtvaartmaatschappij, heeft aangegeven dat ze het niet eens zijn met de plannen van het invoeren van een belasting op vluchten van en naar Nederland. "Deze belasting heeft niets met het milieu te maken, het is gewoon een volgende overheidssubsidie voor KLM'' aldus Kenny Jacobs, marketingdirecteur.


De belasting geldt niet voor reizigers die op Schiphol een tussenstop maken en dus op doorreis zijn, waaronder veel van KLM. De passagiers van directe vluchten van en naar Nederland, waaronder klanten van Ryanair, dienen wel de belasting te betalen. Volgens Ryanair wordt hiermee juist de grootste vervuiler beloont door het kabinet. De reizigers welke twee vluchten maken betalen immers geen belasting, zegt Jacobs. "Als de Nederlandse overheid serieus is over het milieu, dan moeten ze ook de grootste vervuiler aanpakken."

EasyJet heeft zijn vraagtekens

De vliegtaks is juist in het leven geroepen om het milieu te verbeteren, maar EasyJet vraagt zich af of het inderdaad beter voor het milieu zal zijn. "Je stimuleert op deze manier niet dat luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen goed vullen. Ook is het geen beloning voor vliegtuigen met een lagere uitstoot", vertelt Vet tegen Trouw.

EasyJet staat niet achter het besluit van een vliegtaks. Het bedrijf ziet liever een belasting op vliegtuigen, dan een belasting op vluchten. Voornamelijk de Nederlandse reizigers worden getroffen door de vliegtaks doordat de reizigers die overstappen op de Amsterdamse luchthaven Schiphol geen belasting hoeven te betalen, zegt Vet.

Positieve gevolgen voor het milieu

Het is gebleken uit een uitgelekt onderzoek van de Europese Commissie, dat de vliegtaks en de heffing van het accijns op kerosine wel degelijk positieve gevolgen heeft voor het milieu maar ook voor de leefbaarheid rondom de luchthavens. Door juist belasting te heffen op het vliegen zouden de aantallen passagiers afnemen en hierdoor wordt het minder CO2 uitgestoten en is er minder geluidsoverlast.

Afname

Door de vliegtaks neemt het aantal reizigers af met 4% en er zal een vermindering van CO2 uitstoot zijn van 500.000 ton. In de EU zijn 17 landen welke geen vliegtaks hanteren waaronder Nederland. Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Groot-Brittannië en Italië hanteren deze heffing al wel.

Heffing op accijns

In het onderzoek hebben ze ook de heffing van accijns op brandstof doorgerekend. De CO2 uitstoot kan met 11% worden afgenomen door een belasting op de kerosine die luchtvaartmaatschappijen tanken in Europa. Bovendien zou het de EU 27 miljard euro opleveren wanneer er minimaal een tarief van 33 cent per liter wordt aangehouden.

Door de accijnsheffing worden ticketprijzen ook hoger waardoor het aantal passagiers met ongeveer 20% zal afnemen. Het heffen van belasting op kerosine is wettelijk toegestaan vanaf 2003, maar dit gebeurd in Europa nog nergens. Wel in Japan, Australië en Amerika.

Banenverlies

Uit het onderzoek blijkt dat het heffen van vliegtaks geen grote gevolgen heeft voor de economie en de werkgelegenheid. Het verlies van banen kan worden opgelost door banen aan te bieden in andere sectoren welke weer bekostigd kunnen worden door de extra belastingopbrengsten.

Het gekke is dat de uitkomsten van een onderzoek van vorig welke in opdracht van KLM werd uitgevoerd werd vastgesteld dat de belastingen de luchtvaartsector juist veel geld zou gaan kosten. Ook zouden er veel banen verloren gaan. Volgens KLM gaan reizigers ondanks de vliegtaks niet minder vliegen, maar maken gebruik van buitenlandse luchthavens waardoor het geen effect gaat hebben voor het milieu.

BVM2

Medewerker omwonenden platform BVM2, Bernard Gerard zegt erg blij te zijn met de uitkomsten van het uitgelekte onderzoek. ”Mooi dat het is uitgelekt. Het bevestigt het standpunt van BVM2 dat de luchtvaartsector stelselmatig bevoordeeld wordt ten opzichte van andere transportsectoren”, aldus Gerard.

Onlangs heeft Pieter van Geel een advies aangeboden aan de minister voor de toekomst van Eindhoven Airport. Hierin wordt gepleit voor een tickettaks van €1,- speciaal voor de luchthaven van Eindhoven. Als dat er door is, samen met de landelijke vliegtaks, ontstaat er een opslag van maar liefst €8,50 per vliegticket vanaf het Eindhovense luchthaven. De opbrengst hiervan zou gaan naar een klimaatfonds waardoor de overstapt op bio-kerosine wordt gestimuleerd. BVM2 vindt dit tarief te laag, maar legt zich er bij neer; We gaan nu niet het proces dwarsbomen. Belangrijker is nu dat de minister het advies van Van Geel accepteert."

Wilt u meer informatie over KLM, lees dan ook dit artikel: 'Tarief Flight Bundle van KLM wordt duurder'